Rondje Nicaragua

21 november 2012 - San Juan del Sur, Nicaragua

De grensovergang naar Nicaragua blijkt wel de aller-makkelijkste tot nu toe te zijn. Wanneer we achter in een rij aansluiten om onze tassen te laten controleren wordt ons na tien minuten verteld dat we de bus wel weer in mogen. Geen tassencontrole, een bus die niet gecontroleerd wordt en een buschauffeur die zich over onze paspoorten ontfermd.

Onze eerste stop is in Léon waar we van een vulkaan af gaan boarden. Met supercharmante overalls, handschoenen en lasbril op roetsjen we naar beneden waar we zwart van het vulkaanstof beneden aankomen.
Terug in de stad verkennen we het dorp, snuffelen wat rond op de markt en zien wat kerkjes.
De volgende dag vertrekken we al vroeg met de bus naar Granada. Dezelfde middag gaan we met een toer naar de meest actieve vulkaan van Centraal Amerika. Hier zouden we dan eindelijk lava kunnen zien. In het donker lopen we naar de vulkaan en proberen door de rook heen naar de lava te kijken. Helaas kunnen we hier niet meer van zien dan een rode gloed.

De meest volgende dag gaan we een dagje zonnen aan één van de meren die Nicaragua rijk is, we hebben tenslotte al ruim twee weken niet in de zon gezeten en we zijn niet zo bruin meer. Ja, het leven is hier echt zwaar :-)

Zondag vertrekken we met de boot naar Isla de Omtepe, een meer waar twee vulkanen te zien zijn. Aangezien het geen weer is om aan het water te liggen en we ook geen dag willen rondhangen in een hostel, gaan we met een privé chauffeur naar de watervallen aan de andere kant van het eiland. Na een rit van twee uur, waarvan ze zeiden dat het één uur rijden was en een wandeling van ruim een uur, waarvan ze zeiden dat het slechts één kilometer lopen was komen we aan bij de waterval. Je raadt het al, dit zou één van de mooiste watervallen moeten zijn en het water klettert ook inderdaad wel van een aardige afstand naar beneden, maar tja, hmm, nee ik zeg er verder maar niks meer over.

De volgende dag gaan we met de bus naar San Juan, deze kost maar liefst zestig cent. Op deze plek kunnen we zien hoe schildpadden 's nachts aan land komen om hun eitjes te leggen. Helaas is de kans dat het die nacht gebeurd heel klein omdat ze de nachts ervoor al aan land zijn geweest, dus besluiten we daar niet op te wachten en dezelfde dag nog door te gaan naar Costa Rica.