Brasil, la la la la la la la la laaaaa

13 april 2013 - Paraty, Brazilië

Aangekomen in Rio hoopte ik op een wat prettigere omgeving dan in Salvador. Dit kwam al meteen goed toen ik incheckte. Rona had hiervoor in hetzelfde hostel gezeten en iedereen wist al wie ik was. Geen idee wat ze daar heeft gedaan maar iedereen was gek op haar, binnen één dag werd ik al de volgende Rona genoemd want ik was al net zo als haar. Het was toch wel super geweest als we hier samen de boel op stelten hadden kunnen zetten ;)

Bij aankomst in het hostel ontmoette ik een Nederlands meisje die ook alleen op pad was. Samen zijn we die avond ergens een hapje gaan eten en hebben. Ik had besloten om tijdens mijn verblijf in Rio nog een paar dagen naar Paraty te gaan, een klein plaatsje in de buurt en Colette besloot met mij mee te gaan.
Maar eerst had ik nog een paar dagen Rio voor de boeg, met de eerste twee dagen gelukkig goed weer. Het hostel lag op vijf minuten lopen van het strand en zag ook echt zo uit als ik me had voorgesteld. Witte stranden, een brede boulevard waarin mensen aan het fietsen, skaten of hardlopen waren. Brazilianen zijn wel veel met hun uiterlijk bezig. Hardlopen in bikini of strak zwembroekJE is geen uitzondering. Vrouwen lopen allemaal in bikinis die voor Nederlandse maatschaven ongeveer vijf maten te klein zijn en mannen in strings zijn hier ook te vinden.
Na de eerste dagen rustig aan te hebben gedaan, was het dan maandag tijd voor een feestje, eentje op het water wel te verstaan. Met een aantal mensen uit het hostel zijn we naar de haven gegaan waar het startpunt was van het feest. Wat een gaaf gezicht om midden in de nacht op het water te zijn, onder inmens grote brug te varen en in de verte de verlichte Christus te zien.

De volgende dag had ik een sightseeing gepland in een veel te toeristische bus. Wel zo handig na een dagje stappen dat ik gewoon kon blijven zitten en fotootjes kon maken. Die foto´s maken was alleen best een uitdaging, aangezien de bus nergens stopte en de chauffeur zijn voet goed op het pedaal had staan.

Eenmaal terug in het hostel besloot samen met iemand die in het hostel werkte en nog een paar mensen die daar verbleven naar de buurt te gaan waar hij woonde om daar te poolen. Helaas was dat café dicht, maar met z´n allen hebben we een ontzettend leuke avond gehad in een omgeving met alleen maar Brazilianen en geen toeristen.

Op woensdag stond er een dagje shoppen op de planning en wilde ik nog wat toeristische dingen bezichtigen. Aangekomen bij een beroemde brug werden we door drie agenten gewaarschuwd dat het gebied waar wij net vandaan kwamen heel gevaarlijk was en of we wel snel wilden doorlopen... hmmm, vandaar dat daar verder geen mensen liepen en er alleen zwervers lagen. Had al zo´n idee dat het niet zo´n wijs plan was. Gelukkig was ook dit wederom weer goed afgelopen en bij terugkomst in het hostel werden de volgende stapplannen al gemaakt.
Samen met een groep mensen uit het hostel zijn we naar een pub gegaan waar het stikte van de toeristen maar toch ook wel super gezellig was. Na afloop zijn we via het strand teruggelopen. Waarschijnlijk ook weer niet het verstandigste maar wel mooi om het strand ´s nachts te zien.

Toen ik uiteindelijk om half zes in m´n bed lag, ging om acht uur de wekker alweer. Een paar dagen naar Paraty stond er op de planning. Met de lijnbus ging ik naar het busstation. Toen ik eenmaal in de lijnbus zat kwam ik erachter dat ik wel de goede lijn had, maar dat ik aan de verkeerde kant van de weg had gestaan waardoor de bus er dik 1,5 uur over had gedaan om mij naar het station te brengen. Dus in plaats van een middag in Paraty heb ik een middag doorgebracht op het busstation. Ach ja, zulke dingen gebeuren.

Paraty was gelukkig weer een klein en rustig plaatsje zoals ik er ondertussen wel meer heb gezien maar wat nog steeds heel erg mooi blijft (en wat stikt van de toeristen). Ook hier kon ik weer rustig over straat lopen, alleen en met camera in m´n hand.
De volgende dag ben ik samen met Colette een boottoer gaan doen. Deze tocht bracht ons langs verschillende eilanden waar we konden zwemmen. Op het dek van de boot stonden allemaal ligbedden en het personeel voorzag me steeds van gratis drank (waar ze natuurlijk iets mee hoopte te bereiken, wat ze dan weer niet lukte). Helaas is het in Brazilië herfst nu en is de zon steeds minder en minder aanwezig hjer. Zo was het mijn laatste dag in Paraty gelukkig wel voornamelijk droog, maar de zon bleef goed verscholen achter de wolken.

Morgen ga ik weer terug naar Rio waar de laatste dagen van mijn reis toch echt zijn ingegaan. Heel apart en dubbel gevoel. Aan de ene kant wil ik hier nog lang niet weg, maar andere kan ben ik in gedachte de helft van de tijd alweer in Holland..

1. Karlijn smeding:
    14 april 2013
    Geniet er nog maar even van en een goede reis terug! Groetjes!
  2. Kip:
    14 april 2013
    Bedankt voor dat leuke heerlijke zomerse liedje dat je in mijn hoofd hebt geplaatst!!
  3. Tjip Joustra:
    14 april 2013
    mooi om je in gedachten te zien flaneren onder de daar wijkende zon terwijl die hier net voorzichtig door de wolken lijkt te gaan zullen doorbreken.
    als je hier arriveert staat de lente je ter welkom op te wachten!