Bali

21 juni 2014 - Ubud, Indonesië

Het reizen op Java zit erop en de vakantie op Bali kan beginnen.

Wat onderweg al meteen opvalt is dat er bij elk huis een tempel in de tuin staan, bij sommige klein en sober maar in andere tuinen zo groot dat je je afvraagt of het niet voor het hele dorp bedoelt is. Op straat staan allemaal kleine bakjes met bloempjes en eten erin. We weten dat het is om de goden te eren, maar welke en hoe dat nu precies werkt.... hier komen we later nog wel achter.

Ubud

We gaan allereerst naar Ubud, het cultureel centrum van Bali. Blij en verrast zijn we als we in ons hostel aankomen, de muren zijn wit, het is schoon, er is meer dan één stopcontact, we hebben een betegelde badkamer en de wc spoelt gewoon door! Wat kun je die dingen toch weer waarderen als je het een tijd niet gehad hebt.

Het centrum zit vol met restaurants en cafés die allemaal biologische producten aanbieden. Het ene sapje nog gezonder dan de ander en gericht op allerlei kwaaltjes. Ook barst het er van de massagestudios, waar wij dan ook dankbaar elke dag gebruik van maken. Voor 4 euro wordt je een uur gemasseerd! Dat we dan een soort van sinaasappelnetje aanmoeten in plaats van ons eigen ondergoed nemen we dan maar voor lief.

We besluiten om een tour met de mountainbike door de rijstvelden te maken. Gelukkig worden met de auto bovenaan een hoge berg afgezet zodat we bijna alleen maar naar beneden hoeven. Onderweg stoppen we ergens waar ze ons laten zien hoe koffie gemaakt wordt en dan speciaal de copi-luwak koffie. Deze koffie wordt gemaakt van de uitwerpselen van de civet-kat. We fietsen door de rijstvelden waarbij ze ons laten zien hoe er gewerkt wordt op de rijstvelden en hoe de mensen op Bali leven.

Gili Trawangan
Na twee dagen in Ubud besluiten we tussendoor even naar een eiland te gaan. Witte stranden en blauwe zee spreken ons wel aan. Hier zijn geen auto's en/of scooters, maar alleen fietsen en paard en wagens. Bij aankomst gaan we meteen op het strand liggen. Wanneer we tegen vier uur de moskee horen, kijken we even raar op. Oja, Lombok is Islamitisch en dit eiland hoort daarbij. Toch wel een rare gewaarwording als je op het strand in je bikini ligt.

De volgende dag besluiten we na een dag strand nog maar even terug te gaan naar ons hostel voordat de voetbal begint. Al snel vallen we beide in slaap en wanneer ik om half twaalf wakker schiet realiseer ik me dat de wekker niet is afgegaan. Om twaalf uur speelt Nederland en we willen niet nog een wedstrijd missen. Snel schieten we ons kleren aan en slaapdronken lopen we naar de Irisch pub waar het ondertussen overvol is en stikt van de Aussies. Gelukkig zijn deze mensen zelfs in dronken toestand goede verliezers;) Nu maar hopen dat Nederland tegen Chili ook wint, anders zitten we tijdens de 1/8e finale in het vliegtuig...

De laatste dag op het eiland hebben we gesnorkeld en met schildpadden gezwommen. Daarna vertrekken we weer naar Ubud waar ons laatste weekje van de vakantie ingaat.

1. Tjip Joustra:
    29 juni 2014
    Ondertussen in Ireland....
    Het gaat te snel voorbij hè...
    Goeie terugreis!