Playa del Carmen - Cozumel - Tulum

20 oktober 2012 - Tulum, Mexico

Playa del Carmen
Voor ons bezoek aan Playa del Carmen maken we eerst een tussenstop bij Chichen-Itza, de grootste ruïnes van Mexico. Dit blijkt een ware toeristen attractie te zijn en wij zij hier al snel op uitgekeken, het hele geheel doet een beetje nep aan.

Playa stikt van de all-in resorts en dat is te merken aan de mensen die er rondlopen. Er zijn vele winkels die tot laat open zijn en het stikt er van de uitgaansgelegenheden. 's Avonds belanden we in een discotheek waar Janneke eindelijk weer eens helemaal los kan gaan.
De volgende dag doen we rustig aan, we zoeken een barretje uit op het strand met heerlijke bedden en blijven hier liggen tot de zon weer bijna ondergaat. Ook de avond brengt ons weinig bijzonders.

Donderdag gaan we op zoek naar een grot waar we kunnen zwemmen. Wanneer we aankomen bij de grot blijkt het meer een rots te zijn die een stukje over het water hangt. Bij navraag blijkt dat er naast deze grot nog een grot is waar we WEL echt kunnen zwemmen. Eenmaal aangekomen krijgen we zwemvesten mee, een goed teken dachten we zo. Na een rondje over het terrein blijkt dat ook hier sprake is van een uitstekende rots..
Wanneer ik met mijn voeten in het water bungel, blijken de vissen hier een voetenfetisj te hebben. Een gratis Dr. Fish behandeling middenin de natuur.

Terug in de stad besluiten we 's avonds naar Coco Bongo te gaan. Een show met dans en zang.
De show was geweldig en amper in woorden te beschrijven, de ene dansact volgde de andere op, mensen hingen in touwen, zweefden door de lucht, scènes uit films werden nagedaan, artiesten werden gecoverd, echt geweldig!!!

Cozumel
We besluiten het eiland te verkennen per scooter en rijden naar de andere kant toe. Toevallig rijden we langs een plek waar iets is met schildpadden. Er zit een man in een huisje te computeren en op het eerste gezicht lijkt hier niet veel te beleven. Als we eenmaal in gesprek zijn blijkt dit een organisatie die de schildpadden op het eiland beschermd. Over een uur gaan ze naar het strand om jonge schildpadden de zee in te laten. Ze weten precies wanneer welke nesten uit moeten komen en helpen de natuur een handje mee. In dit uur vertelt deze man van alles over de verschillende soorten schildpadden en mogen we kleine beestjes zelfs even vasthouden.
Bij het strand aangekomen wordt er een nest uitgegraven waar ik weet niet hoeveel pas geboren schildpadjes door elkaar heen krioelen. Ze worden allemaal richting de zee geholpen en de zwakken worden eruit gehaald om verzorgd te worden.

Tulum
Onze volgende party locatie bleek meer een spookstad in vergelijking met Playa del Carmen. Gelukkig hadden we afgesproken met een paar reisgenootjes. Met wat drankjes zijn we naar het strand gegaan om daar de hele avond naar vallende sterren te kijken. Als deze reisgenootjes nu enorme knappe mannen waren geweest, hadden we nu kunnen vertellen dat dit de meest romantische avond van onze reis was... Maar helaas, het gezelschap was goed maar wel vrouwelijk :)

De volgende dag zijn we naar het schildpaddenstrand gegaan, waar we in de zee met schildpadden van wel een meter groot hebben gezwommen. Ik werd bijna gekust door een schildpad, maar bewoog me op het laatste moment waarop het beestje de andere kant op zwom. Het zijn tenslotte de kikkers die in prinsen veranderen en geen schildpadden..

Maandagochtend hebben we ruïnes bezocht die aan het zeewater liggen. Om negen uur was het hier al snikheet en zag het zwart van de mensen. We hebben snel een paar foto's genomen en deze ruïnes van onze to-do list afgehaald. Op naar het strand voor wat afkoeling. Pfff wat een zwaar leven.
Vannacht gaan we met de bus de grens over naar Belize.