Doneer een stoel of tafel!!

30 januari 2013 - Cochabamba, Bolivia

Zoals ik in mijn vorige verhaal heb beschreven heeft Anna Haarman mij een andere kant van Bolivia laten zien. Eentje waaruit blijkt dat de staat nauwelijks iets doet voor de mensen die hulp nodig hebben. Niet voor de mensen die ziek zijn, die oud zijn, die op straat leven en ook niet voor de kinderen die eigenlijk naar school zouden moeten gaan.

In Cochabamba is een wijk waar vrijwilligers tien jaar geleden, met behulp van donaties, een school hebben gebouwd. Ooit zijn zij begonnen met drie klaslokaaltjes en nu zijn zij uitgegroeid tot een school met zeker 900 leerlingen. In de kleine klaslokaaltjes zitten ondertussen ruim 45 kinderen en is dus echt overvol. Er passen geen nieuwe leerlingen meer bij.

De school gebouwd in 2003              School gebouwd in 2003
De school die gebouwd is in 2003 met behulp van donaties.

Kinderen die in de naastgelegen wijk wonen, gaan nu niet naar school. De school is vol, anderen scholen zijn te ver weg en ouders hebben geen geld voor openbaar vervoer. Ouders zijn ongeschoold, kunnen niet lezen en schrijven en zodoende is er voor hun kinderen geen kans op een betere toekomst.

In deze wijk zijn vrijwilligers nu bezig om samen met de mensen uit de buurt een school te bouwen voor kinderen tot ongeveer een jaar of acht. Beetje bij beetje worden er met behulp van donaties materialen gekocht voor de bouw van deze school.
Samen met twee vrijwilligers die het geld voor het cement hebben gedoneerd ging ik kijken bij deze school.
Om een school te mogen bouwen zijn er vijfentwintig aanmeldingen nodig én moet het gebouw beschikken over een wc. Dat zijn de enige voorwaarden die de staat stelt. Het eerste jaar betaald de staat niks voor deze school, wat erop neer komt dat de bouw, aanschaf van materialen en de onderwijzers door de ouders zelf betaald moeten worden. Als na een jaar blijkt dat de school het goed doet, gaat de staat de onderwijzers pas betalen.

Door de vrijwilligers werd mij verteld dat de school volgende week open zou moeten gaan. Eenmaal aangekomen op de bestemming zag ik niks wat vanaf volgende week als school zou kunnen dienen. Er stonden wat huisjes gebouwd van steen of klei, soms niet groter dan een schuurtje waar wij net een paar fietsen in kwijt zouden kunnen.
Het hoofd van de buurt was een muurtje aan het metselen, ik dacht dat het misschien het begin van de school was, maar dit bleek het wc hokje te worden. Flink ver van de school vandaan zodat je hem, eenmaal in gebruik, niet zo ruikt. Hiernaast stond dus de school die een week later open zou moeten gaan. En inderdaad er stond een gebouw. Een gebouw met drie ruimtes, nog zonder deuren of ramen, geen verlichting, bouwmaterialen die overal nog uit muren staken en muren die nog geverfd moesten worden. Maar er lag een vloer en er stonden wat muren.

School een week voor opening  School een week voor opening School een week voor de opening
School een week voor de opening.

Er is nog een beetje geld om lesmateriaal van aan te schaffen, niet genoeg, maar in ieder geval iets zodat ze kunnen beginnen. Geld voor stoelen en tafels is er echter nog niet. De 75 kinderen die zich aangemeld hebben zullen moeten leren lezen, rekenen en schrijven al zittend op de koude grond. Zie onderstaande foto.

Klaslokaal zonder tafels en stoelen

Samen met de vrijwilligers heb ik de timmerman uit de buurt bezocht en bekeken wat de kosten zullen zijn voor de 45 tafels en 90 stoelen die er in totaal nodig zijn.

Onderhandelingen bij de timmerman                                                                  Onderhandelingen bij de timmerman
                                   Onderhandelingen met de timmerman

Graag wil ik samen met jullie een bijdrage doen zodat deze kinderen op een 'normale' manier naar school kunnen en een kans krijgen op een betere toekomst.

Een stoel kost B$50,- wat omgerekend  € 5,50 is.

Een tafel kost B$140,- wat omgerekend € 15,50 is.

In totaal is er dus nodig:

- € 500 voor de stoelen

- € 700 voor de tafels
-----------------------------------
Totaal: € 1200,-

Iedereen die ons wil helpen dit geld bij elkaar te krijgen kan een bedrag overmaken naar:
M.i. Loois, rekeningnummer ************, onder vernoeming van 'een tafel en een stoel.'

Natuurlijk is het leuk als je al het geld van je overleden oma naar ons overmaakt, dat is geen enkel probleem, maar ook alle kleine beetjes helpen. Verkoop je oude kleding of een zelfgebakken taart, vertel anderen over het project, maai het gras van je baas voor een paar centen, of chanteer je oude buurman (mag alleen in dit geval).

Elke cent die gedoneerd wordt, gaat naar de aanschaf van stoelen en tafels. Wordt er meer dan bovenstaand bedrag opgehaald dan worden hier schoolspullen voor gehaald. Er gaat dus geen geld naar een tussenorganisatie, of lonen voor zogenaamde directeuren enzovoorts...

HELP EN DONEER!

Dit is wat we willen, een klas lokaal vol stoelen en tafels
Dit is wat we willen bereiken... Een klaslokaal vol stoelen en tafels!!

1. Kip:
    Wauw Mil,
    Dit is een super mooi doel! Ik zal eens kijken of er iemand is waar ik wat van kan erfen!
  2. Milou:
    9 februari 2013
    Goed voorbeeld doet volgen.... (hoop ik tenminste)

Bij deze doneer ik twee stoelen en een tafel voor deze school !!
  3. Kemi:
    9 februari 2013
    Wat indrukwekkend..ik snap als je dit ziet, dat je heel graag wat wil betekenen! Wat een klein bedrag eigenlijk...en dat maakt voor deze kinderen zoooveel mogelijk! Gaaf dat je dit doet. Ian en ik doneren zeker!!
  4. Petra konings:
    10 februari 2013
    Super,wij doen mee !!! SUCSES
  5. Carla en henk:
    10 februari 2013
    Hallo Milou,,

Wat een goed initatief! Wat is momenteel de tussenstand? Hoeveel stoelen en tafels zijn er al toegezegd?

Liefs, Carla
  6. Esther:
    Mooi initiatief lady's!
    Ik ga op zoek naar het einde van de regenboog voor die grote pot met goud,hihi!
    Maar zonder gekheid..ik zal eens kijken wat ik kan betekenen! Is er inderdaad al iets te melden over een soort "tussenstand"? Succes lady's!

xxxx
  7. Milou:
    11 februari 2013
    Bedankt voor alle mensen die aangegeven hebben te willen helpen. Een tussenstand geven is lastig omdat er mensen zijn die toegezegd hebben maar niet hebben aangegeven hoeveel.. (hint hint)
    Ik hoop over een paar dagen meer te kunnen zeggen.

We zijn er in ieder geval nog niet ;)
  8. Milou:
    11 februari 2013
    Oja, kan natuurlijk wel zeggen wat ik al wel zeker weet..

52 stoelen en 1 tafel zijn er al,
    dus nog 48 stoelen en 44 tafels te gaan!
  9. Sophie de Vries Robbe:
    12 februari 2013
    Hoi Milou!
    Ik ben Sophie, zus van Maria die jou Spaanse les heeft gegeven:) Wat ontzettend gaaf dat je dit doet en dat in mijn vaderland! om deze twee redenen ga ik zeker wat doneren! heel erg veel succes!
  10. Margreet Brekeling:
    13 februari 2013
    Super initiatief!!! Heb net stoel en tafel gedoneerd. Heel veel succes en ga de kindjes heel veel knuffelen van mij ;-) XXXX
  11. Kip:
    25 februari 2013
    twee stoelen een tafel en kusjes gedoneerd!!!