Guatamala, Flores - Antigua - San Pedro

1 november 2012 - San Pedro la Laguna, Guatemala

Flores
Voor de verandering verliep het reizen vandaag vlekkeloos. Eerst bracht de vrouw van het hostel ons naar de grens en bij deze grensovergang aangekomen stond er al een toeristenbus op ons te wachten en konden we dus zo instappen.

In de bus richting Flores hebben we een Belgisch stel ontmoet die naar hetzelfde hostel ging als ons. Aangekomen in Flores was onze kamer ook in no-time geregeld en hadden we vanaf ons balkon uitzicht op het meer.
s Middags kregen we een boottochtje op dit meer aangeboden en konden we vanaf een uitzichtpunt de zon onder zien gaan. s Avonds hebben we op een soort van markt gegeten. Bewoners verkopen hier hun eten. Het was even spannend wat we zouden krijgen omdat we de helft niet herkenden, maar het smaakte echt heel goed. Een burrito kost hier slechts vijftig cent en we kunnen dus eten tot we erbij neervallen.
We zijn vroeg het bed ingedoken (nadat we hebben gecheckt op bedbugs en ander kriebelend spul) omdat er om vier uur alweer uit moesten om naar Tikal te gaan.
Nadat de bus een half uur te laat was en wij dus een half uur langer in bed hadden kunnen blijven liggen, zijn we eindelijk vertrokken. Eenmaal aangekomen volgde een wandeling met een gids van vier uur door dit gebied. Omdat we nu toch zo langzamerhand wel een beetje Maya moe zijn, ging de meeste informatie aan me voorbij.

Antigua en San Pedro
In Antigua zat het hostel waar we heen wilde vol. Dus bepakt en bezakt gingen we op zoek naar 'The black cat' hostel, die werd aanbevolen in de lonely planet. Deze leek wel van de aardbodem verdwenen. We zijn wel vijf keer door de straat gelopen waar hij zou moeten zitten, maar zonder resultaat. Dat wil zeggen, tot ik een helder momentje kreeg. De lonely planet had de vertaling wel heel letterlijk genomen want we waren al vijf keer langs 'el gato negro' gelopen;)

In de middag zijn we het centrum ingelopen en de volgende ochtend ging om half vijf onze wekker omdat we een actieve vulkaan gingen beklimmen.
Het was een pittige tocht omhoog met uiteindelijk een teleurstellend resultaat want we mochten niet helemaal tot aan de top. Wel waren de stenen hier zo warm dat we er marshmallows op konden klaar maken.
In de middag zijn we weer vertrokken uit Antigua met als eindbestemming San Pedro. Een dorp dat aan een heel groot meer ligt en omgeven wordt door vulkanen. In Panachajel regende het echter zo hard dat de boot niet meer ging en we noodgedwongen in dit dorp moesten overnachten. In onze slaapkamer bleken we niet alleen te zijn. We hadden gezelschap van een tien centimeter grote sprinkhaan... ieuwh..
De volgende ochtend stapten we op een boot, tussen de kratten met uitgedroogde kippen, bloemen en zakken aardappelen. San Pedro zou de mooiste plaats rond het meer moeten zijn, waarom ze dit zeggen werd echter pas de volgende dag duidelijk.
We sliepen in een vervallen, somber, weggestopt hostel wat the place to be zou moeten zijn. Aangezien we hier echt niet vrolijk van werden zijn we de volgende dag naar een ander hostel gegaan. Hier werden we om negen uur 's ochtends al verwelkomt door een behoorlijke wietlucht die er gedurende de dag niet minder op werd. Maar in ieder geval hadden we wel een zwembad tot onze beschikking...
De avond werd er niet beter op. Janneke ging alleen op stap omdat ik ziek maar het hele eiland staat straks van de drugs. Drugs in alle soorten en maten. Dat is de reden dat mensen het allemaal zo geweldig vinden. Niet echt mijn ding, dus ik was blij toen we weer verder trokken.