Cuba here we go! lees en geniet!

11 september 2012 - Havana, Cuba

In Cuba zijn geen hostels, je hebt de keuze uit een hotel of een ‘casa.’ Casa betekent huis en je slaapt dus ook bij mensen thuis, meestal in een soort gastenverblijf.
Na een vermoeiende reis duiken we op tijd ons bed in om de volgende dag per fietstaxi Havana te gaan verkennen.
De eerste kennismaking met Cuba bestond uit een hoop gefluit en geroep zoals your boetiefoel, chica bonita, priety gurl, blue eyes en meer van dat soort termen. Stiekem wel egostrelend ;)
De tweede kennismaking met Cuba was de Spaanstalige menukaart in het restaurant wat inhield dat we met onze vinger iets aanwezen op de kaart en vervolgens geen idee hadden wat we aan het eten waren. Op de gok heb ik toch de juiste beslissing genomen, het was erg lekker!

Dag 2 zijn we vroeg op pad gegaan met ‘onze’ Gilberto (eigenaar van de casa), die zich voor deze gelegenheid helemaal op had opgedoft. We hadden bustickets nodig voor onze reis naar Trinidad de volgende dag en hij bood aan om deze met ons te gaan halen. Een hele ervaring, aangezien we een bus in zijn gestapt waar wij de enige toeristen waren en niet door de locale bevolking werden aangekeken. Voor zover ik weet mogen toeristen geen gebruik maken van dit vervoer, maar des te leuker om dit dan wel te doen.
Gilberto heeft ons enig besef bijgebracht van de waarde van geld waardoor we nu meester onderhandelaars zijn en hier dus veel geld op besparen. 's Middags zijn we naar een grote begraafplaats gegaan waar maar liefst meer dan 100000 graftombes liggen. Waarna we eerst geprobeerd hebben illegaal binnen te komen en dit helaas niet lukte, hebben we er een wandeling er om heen gemaakt.

Toen we 's middags naar het strand wilde gaan werden we overvallen door een hoos- / onweersbui die maar liefst 4 uur aanhield. We stranden in een locale bar met alleen maar Cubanen. Je kon al raden dat wij alle aandacht kregen, er kwamen steeds Cubanen bij ons zitten maar deze werden al snel weer weggestuurd door het beschermende personeel.
Erg leuke gesprekken gevoerd met de Cubanen aan de hand van ons woordenboek, wat uiteindelijk resulteerde in een hoop gelach omdat niemand elkaar meer begreep.

Het internet is slecht hier en wifi is al helemaal niet te krijgen, dus verhalen zullen minder vaak verschijnen dan we zouden willen.
Morgen gaan we in Trinidad een toer maken naar een gebergte met allemaal watervallen en een koffieplantage.
Wordt vervolgd.... hasta luego!