Xela oftewel Quetzaltenango

4 november 2012 - Quetzaltenango, Guatemala

Quetzaltenango is een stad in Guatamala en wordt Xela genoemd.
Xela is met ca. 300.000 inwoners de tweede stad van Guatemala. Xela is een universiteitsstad.

Deze week heb ik Spaanse les gehad in Xela. Elke ochtend om acht uur begon de privé les voornamelijk bestond uit het leren van werkwoorden. Met deze werkwoorden oefen je het maken van zinnen.
Wanneer we om één uur klaar waren kregen we een bulk huiswerk mee voor de volgende dag. Welkom terug in het studenten leven...

Op woensdag stonden we tijdens de pauze in de keuken toen ineens alles begonnen te schudden. We keken elkaar heel nuchter aan en gingen door met wat we aan het doen waren. Toen plotseling alle locals in paniek naar buiten renden kregen wij in de gaten dat het toch wel heftig was en dat ook wij moesten maken dat we weg kwamen.
Ongeveer een minuut lang trilde de vloer onder onze voeten alsof we op een trilplaat stonden en gingen de muren heen en weer. Iedereen stond buiten, dicht tegen elkaar en niemand zei wat, in afwachting of de gebouwen het zouden houden.

Zoals het begonnen was, was het ook zo weer afgelopen en gingen we door met onze les. In afwachting van de naschokken moesten we met een vluchttas naast ons bed slapen zodat we snel naar buiten konden, mocht dat nodig zijn.

De volgende dag hoorden we dat we in een rode zone (gevarenzone) zaten, de aardbeving was bij ons een 7.2 op de schaal van richter geweest en waren al twintig naschokken geweest waar wij niks van gemerkt hebben.

Na een week hard werken hebben we een ontspannen dagje verdiend. Als klap op de vuurpijl gaan we naar de Spaanse James Bond. De film was wel een rib uit ons lijf, het koste maar liefst €2,50. Voor dit bedrag zaten we dan wel in een oldschool bioscoop, waarbij je de band hoorde lopen en de strepen over het doek liepen. Al met al een leuke afsluiting van onze week Spaanse les in Xela.